Varadinski most
Most Slobode
Drumsko-železnički most
Kaćki most
Temerinski most
Klisanski most
-Blog u izradi!
Most
kraljevića Tomislava
Građen od 1921. do 1928. godine na lokaciji koja je pre Prvog svetskog rata bila predviđena za gradnju stalnog
mosta. Zajedno sa mostom, probijen je bulevar kojim se Novi Sad proširio do
Dunava i povezao sa Petrovaradinom. Prvi put je srušen 1941. godine, kada ga je jugoslovenska vojska
minirala, kasnije su ga Nemci obnovili, zatim 1944. godine srušili pri povlačenju.
Most
maršala Tita ( Varadinski most )
Ovaj most je prvi most koji je obnovljen posle Drugog
svetskog rata. Obnovljen je 1945. godine, a do izgradnje Žeželjevog mosta preko
njego su išle železničke šine. Bio je jednostavne rešetkaste konstrukcije. 1999. godine je bilo predviđeno njegovo podizanje na
propisanu visinu, međutim, 1. aprila 1999. NATO avijacija ga je sa nekoliko
projektila srušila.
Varadinski most
Odmah
po završetku NATO agresije pristupilo se izgradnji novog
mosta. Krajem 1999. uklonjeni su ostaci starog mosta i početkom 2000. godine radnici niškog MIN-a su danonoćno radili da bi
Novom Sadu obezbedili novi stalni most. Otvoren je septembra 2000. Godine. Na otvaranju je dobio ime "Varadinska
duga", ali kasnije je ime promenjeno u Varadinski most.
Most slobode je most preko Dunava, u Novom Sadu. Most je bio otvoren 23. oktobra 1981. godine, a bombardovan 3. aprila, 1999. (NATO bombardovanje). Most slobode je opet izgrađen i otvoren za
saobraćaj oktobra 2005. godine.
Projektovao
ga je akademik Nikola Hajdin, uz pomoć saradnika inženjera Gojka
Nenadovića i Predraga Želalića.
Most je izveden u sistemu kosih zatega
sa dva pilona. Piloni su visine 60 metara na rastojanju od 361 metar. Ukupno
ima 48 kablova (zatega). Dužina konstrukcije mosta je 1382 metra.
Gradnja mosta je trajala 5 godina,
ugrađeno je 30.000 kubnih metara betona uz 2.150 tona betonskog gvožđa, kao i
10.000 tona čelika.
Most ima 6 auto traka (po 3 u oba
smera) i dve pešačke trake.
Rekonstrukcija je koštala 40 miliona evra i trajala je 2
godine i 22 dana.
Žeželjev most je bio
železničko-drumski betonsko lučni most na Dunavu u Novom Sadu. Ukupna
dužina mu je bila 377 metara. Postajao od 1961. godine do NATO bombardovanja Jugoslavije 1999. godine. Povezivao
je Novi Sad i Petrovaradin.
Građen
je od 1957. do 1961. godine, kao
jedinstven primer gradnje uz korišćenje prednapregnutog betona. U prvoj fazi su
izgrađeni lukovi, a zatim je izgrađen kolovoz koji je "visio" na
čeličnim sajlama zakačenim za lukove mosta. Projekat je uradio naš poznati
građevinski inženjer Branko Žeželj.
Zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.
Zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.
Lukovi
mosta postali su jedna od vizura Novog Sada. Preko njega je
išla međunarodna pruga, kao i tranzitni put kroz Novi Sad. Njegovim rušenjem
za kratko su presečeni ovi putevi. Nekoliko egzibicionista je vozilo automobil
ili motocikl preko lukova ovog mosta, kao atrakciju.
Most
je gađan 12 puta. 23. aprila 1999. godine sa više
direktnih pogodaka, most je konačno srušen. Tada je presečen železnički
saobraćaj između Subotice i Beograda.
Trenutno privremeni drumsko-železnički
most, izgrađen 2000. godine,
zamenjuje nedostatak Žeželjevog mosta.
Kaćki most
Temerinski most
Klisanski most
-Blog u izradi!
Нема коментара:
Постави коментар